fredag 1. november 2013

Uavhengig

Å leve handler blant annet om å finne den rette balansen mellom avhengighet og uavhengighet. Det kan fort bli en konflikt mellom det iboende ønske om å være helt uavhengig og fri, og behovet for avhengighet av andre og at andre skal være avhengige av meg. Behovet for uavhengighet kan lett bli en motpol til forpliktelse. Dagens vers setter uavhengighet i et spennende perspektiv:
Men jeg er ikke avhengig av at noe menneske vitner om meg. Dette sier jeg for at dere skal bli frelst.
Joh 5:34
Hvordan tolker jeg dette?

Jesus var altså ikke avhengig av Døperens vitnesbyrd, men folket var det. Det er interessant at Jesus knytter dette til frelsen, og jeg tror at hans hovedpoeng ligger i setningen:
"Dette sier jeg for at dere skal bli frelst".Verdens frelse var Jesu verk alene. Selvfølgelig er det godt for folk å høre vitnesbyrdet, men det er ikke vitnesbyrdet om Jesus som frelser. Det gjør bare Jesus. Frelsen er utelukkende knyttet til Jesus og hans forsoningsverk.

Jeg har flere ganger i dette dypdykket i Johannesevangeliet trukket fram «det nye livet» verken knyttes til steder eller riter. Det knyttes heller ikke til ord fra, eller gjerninger utført av, de troende. Mine ord og gjerninger er kun et vitnesbyrd for mennesker; de bekjentgjør og formidler frelsen, men er ikke en del av den. Jesu frelsesverk står alene. Fullstendig uavhengig av riter, ord eller gjerninger.



Dagens ‘manna’:
Bare Jesus
-----------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: