onsdag 2. mai 2012

Ekteskapstanker


Bildet er fra bryllupsreisen vår som fant sted umiddelbart etter at vi giftet oss i februar 1978. Vi hadde moro av å bli fotografert ved retterstedet hvor Henrik den 8. effektivt avsluttet noen av sine ekteskap. Kongen hadde en pussig tolkning av hva det vil si å holde ekteskapet i ære. 

Jeg er egentlig opptatt av ekteskap og er derfor litt overrasket over at jeg ikke har skrevet mer om det på bloggen. Bortsett fra ”Et spesielt frieri” og at jeg nevner det som et mye brukt bilde på forholdet mellom Gud og mennesket (kirken), har jeg forsømt noe jeg mener er viktig.

Jeg tror på ekteskapet som institusjon og at det er en Gudvillet ordning for menneskene. Nøkternt er det en livslang forpliktelse med gjensidige plikter og rettigheter, men nøkkelen er at det bygges på en kjærlighet som det investeres med og i gjennom hele ekteskapet. Knyttet til denne kjærligheten ligger løftet om å ære. Det tok meg flere år å forstå hvor viktig det er, men i og med at Gudsrelasjonen og ekteskapet er bilder som kan brukes begge veier er dette blitt viktig. Det jeg ærer og velsigner blir jeg stadig mer glad i. Det gjelder ekteskapet:
La ekteskapet holdes i ære av alle
…og fremfor alt den jeg deler ekteskapet med.

Dagens ’manna’:
Jeg vil verne om og ære ekteskapet!

1 kommentar:

Arne Kjell Solvang sa...

Liv og jeg er helt enig med deg om dette. Men på den andre siden er det også nye om å gi og ta. Vi har nå vært gift i 55 år og har blitt enda mer bundet til hverandre. Vi er også heldige som fortsatt har hverandre.