mandag 30. april 2012

Englebesøk


Mange av dem vi har hatt på besøk i vårt hjem har vært bærere av så mye positivt at det har vært en smak av himmel å ha dem hos oss. Jeg har ikke problemer med å se på gode medmennesker som ”engler”, men hvordan skal jeg tolke dagens vers?
Glem ikke å være gjestfrie, for på den måten har noen hatt engler som gjester, uten å vite det.
Det er ikke usannsynlig at hebreerforkynneren har hatt Abrahams gjestfrihet i tankene. Historien fra Mamres eikelund hvor Abraham tar på seg vertens rolle og nøder de tre mennene å bli hos ham får enorme konsekvenser for Abrahams liv.

Jeg tror at både Herren selv og engler kan komme til oss i menneskelig skikkelse. Det som er poenget er min innstilling. Den er viktig enten jeg har rollen som gjest eller vert. Da kan hverdagsmøtene over en kaffekopp bli noe langt mer enn et møte mellom mennesker – det kan bli et møte mellom himmel og jord.

Dagens ’manna’:

Gud, hjelp meg å huske hva jeg er både som vert og gjest!

Ingen kommentarer: