mandag 12. mars 2012

Veien

Om jeg tok en undersøkelse blant bibellesere om hvilket av Jesu ’jeg er’-sitater som er mest kjent, tror jeg at ”Jeg er veien…”* vil komme høyt på lista.

Det var Johannes som så at Jesus hadde åpenbart Guds navn, og syv ganger gjengir han ’bilder’ av hvem Jesus er. Jeg har tidligere nevnt at det spiritualistiske i hebreerforkynnerens budskap har klare paralleller til Johannesevangeliet. Dagens vers er ikke noe unntak:
    Så har vi da, søsken, frimodighet ved Jesu blod til å gå inn i helligdommen, dit han har innviet en ny og levende vei for oss gjennom forhenget, som er hans kropp
    Hebr 10:19-20
Det er Jesu kropp som er ”veien gjennom forhenget”. Det å dø med ham og oppstå med ham gjør meg til ett med ham, og da har jeg også adgang inn i det aller helligste. Gjennom det samme underet har han også adgang inn til mitt aller helligste. Jesus er med andre ord både min vei til Gud og Guds vei inn til mitt hjerte.

Dagens ’manna’:
    Det går veien!
______________________
* Joh 14:6

Ingen kommentarer: