onsdag 30. november 2011

Tilhenger

Før var det nok å være tilhenger av en fotballklubb f. eks. Viking eller Stoke (klubbene er ikke tilfeldig valgt). I dag er det spørsmål om medlemskap i fanklubb, supporterklubb eller klan. Derfor er jeg litt usikker på om begrepet ”tilhenger” lenger brukes annet enn i betydningen trailer, men jeg tar sjansen.

Det kan være en fristelse for kristne ledere å skaffe seg tilhengere. Det behøver ikke være noe galt i det. En som har et budskap å formidle, trenger tilhengere som kan medvirke til at budskapet når fleste mulig. Selv om budskapet får fokus kan det likevel skje at jeg faktisk samler meg eller ’min virksomhet’ (les: Frelsesarmeen) tilhengere som vil være mer tro mot virksomheten enn mot virksomhetens fokus. Da har det skjedd noe galt et eller annet sted.

Døperen Johannes hadde et så sterkt fokus på Jesus at han mistet sine tilhengere til ham:
    Dagen etter sto Johannes der igjen sammen med to av disiplene sine. Da Jesus kom gående, så Johannes på ham og sa: «Se, Guds lam!» De to disiplene hørte hva han sa og fulgte etter Jesus.
    Joh 1:35-42
Det har faktisk hent et par ganger at ’mine’ disipler har forlatt ’min’ Jesus-fokuserte virksomhet fordi Jesus ba dem å gå et annet sted. Selv om det menneskelig sett er tøft, er det viktig å løfte blikket å få et Gudsrike perspektiv. Det var det Johannes hadde. At disiplenes hans forlot ham betydde ikke at det han sto for var dårlig eller mindre verd – snarere var det å miste disiplene sine et tegn på at han hadde lykkes. Jeg tror Johannes klarte å se det, og for meg er han et stort forbilde!

Se også "Agnus Dei"

Ingen kommentarer: